Archives for oktober, 2012

Preventietips voor de nek

  1. Vermijd eenzelfde langdurige (werk)houding. Zorg voor afwisseling en een goede balans houding/beweging.
  2. Beperk je tijd achter de computer en zorg voor rustmomenten. Probeer tussendoor enkele oefeningen te doen of wat te wandelen.
  3. Zit recht op je stoel, de onderrug ondersteund, schouders ontspannen en het hoofd en de nek in het verlengde van je romp.
  4. Het beeldscherm van de pc moet recht voor je ogen staan, op 50 à 70 cm afstand.
  5. In bed probeer je je hoofd in het verlengde van je romp te plaatsen: dat vereist dus een passende hoogte van je kussen. Zijlig is de beste houding voor je lichaam mits je een kussen tussen de knieën steekt voor je bekken/rug.
  6. Houd je lichaam in beweging door af en toe te gaan stappen, lopen, fietsen, zwemmen …
  7. Zorg voor voldoende ontspanning van je spieren door te stretchen, yoga …

Gezonde wandeling, deel 1: water

In de rubriek ‘de gezonde wandeling’ gaan we stilstaan bij enkele essentiële elementen uit de gezondheidsdriehoek. Welke bestanddelen heeft ons lichaam nodig om optimaal te kunnen functioneren en waarom? Deze week starten we met het hoofdbestanddeel in ons lichaam en in onze voeding: WATER!

Een volwassen mens bestaat voor ongeveer 70% uit water. Een deel van dit water bevindt zich in het bloed, de rest in de samenstelling van de organen. Dat zegt genoeg over het belang van deze voedingsstof die afvalstoffen uit het lichaam verwijdert, onze lichaamstemperatuur regelt en vitaminen, voedingsstoffen en andere mineralen door ons lichaam vervoert.

Om vochtverlies op te vangen, heeft een volwassenen gemiddeld 2,5 liter water per dag nodig. 1,5 liter moet aangevoerd worden door te drinken, de rest via de voeding. Het is beter regelmatig kleine hoeveelheden te drinken dan 3 x grote glazen. De uitwisseling van voedingsstoffen met het bloed verloopt immers vrij traag via de wanden van de dunne darm, vandaar dat het dus geen zin heeft om het lichaam te overbelasten.